بلاگ

ترس كودكان از دندان پزشكی و نحوه مدیریت آن

چرا كودكان از دندانپزشكی می ترسند؟

ترس از دندانپزشكی عموماً قبل از اولین درك كودك نسبت به فضای دندانپزشكی ایجاد می شود كه پیرو ترس او از خدمات درمانی و پزشكی است. كودك از ابتدا لحظات دردناكی را هنگام بیماری تحمل می­كند و گاهاً در مراكز درمانی نیز با درمانهایی رو به رو شده كه برایش خوشایند نبوده، پس مقوله نام پزشك و درمان به تنهایی در ابتدای كار می تواند ترسی در كودك ایجاد كند. از طرف دیگر مواجه شدن كودك با فضای ناشناخته دندانپزشكی و یا شنیدن صدای فرز نیز می تواند تاثیر به سزایی بروی او داشته باشد. در نهایت اگر نحوه بر خورد پزشك و دیگر عوامل دندانپزشكی باعث رنجش كودك شود، اورا از حضور در محیط دندانپزشكی و حتی دندانپزشکی کودکان بیزار می كند.

معمولاً این ترس از چه سنی آغاز می شود و تا چه سنی ادامه دارد؟

معمولاً این ترس از اولین درك كودك نسبت به حضورش در دندانپزشكی شروع می شود و در سنین 6 تا 12 سالگی به اوج خود می رسد و تا كنترل این ترس توسط خود او با كمك اطرافیان ادامه دارد.

 

نقش والدین در بهبود یا وخامت این حس ترس چیست؟

والدین می توانند نقش مؤثری در كاهش و یا افزایش ترس كودكان از دندانپزشكی داشته باشند. در ابتدا اگر هر یك از والدین ترسی از دندانپزشكی داشته باشند و چه بسا كه آن را نمایان ساخته باشند بر روی كودك تاثیر منفی می گذارد و او را نیز می ترساند. تعریف كردن از خاطرات دردناك دندانپزشكی و یا بیان دردهای كه پس از  درمان ایجاد می شود نیز در كودك ترس ایجاد می كند. بیان این نكته كه بعد از مراجعه به دندان پزشك، دندان آسیب دیده دیگر درد ندارد و یا صحبت درباره محبت و مهربانی دندانپزشك نیز تاثیرات مثبت و خوشایندی بر روی كودك می گذارد.

 

روش های پیشنهادی برای مقابله با ترس كودكان از دندانپزشكی چیست؟

هنگامی كه كودك در مواجه با دندانپزشكی دچار ترس شده، والدین نباید او را مؤاخذه و یا تمسخر كنند. بلكه باید با آرامش در كنار كودك باشند و به او قوت قلب دهند و با محبت از او حمایت كنند. از زور و تهدید برای ساكت نگه داشتنش استفاده ننمایند. برای كودكتان از قهرمانان و افراد شجاع قصه گویی كنید بدون آنكه كودك متوجه شود شما نسب به ترس های او منظور خاصی داشته اید. توقع نداشته باشید كار كودكتان وقتی از دندانپزشكی می ترسد به سرعت انجام شود او را در چند مرحله به دندانپزشكی ببرید تا به مرور ترسش از بین برود. و با دادن هدیه در انتهای هر جلسه، ترس و درد را از یاد او ببرید. و در نهایت دندانپزشكی را برای انجام درمان دندان كودك خود انتخاب كنید كه نحوه برخورد با كودكان را بداند.

 

خواندن 1121 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 مهر 1398 ساعت 10:32
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

About Author

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را ارسال نمایید.

درباره ما

 کلینیک دندانپزشکی آرمان با کادری متخصص و حرفه ای در محیطی آرام و زیبا و کاملا بهداشتی با 5 سال تجربه درخشان کادرخود و جدیدترین متد ترمیم و جراحی دندان در استان البرز در ردیف بهترین کلینیک های دندانپزشکی قرار گرفته است .

 

 

دوربین مدار بسته کرج ، نمایندگی سیماران کرج،اعلام حریق تسلا کرج

دندانپزشکی شبانه روزی کرج،خانه ایمپلنت کرج،متخصص درمان ریشه در کرج